خدمات حمل و نقل ایرانکس

ایرانکس علاوه بر تضمین سلامت و بیمه حمل کالا ، زمان تحویل مرسولات مشتریان را به مقصد تضمین می نماید .

خدمات حمل و نقل ایرانکس

ایرانکس علاوه بر تضمین سلامت و بیمه حمل کالا ، زمان تحویل مرسولات مشتریان را به مقصد تضمین می نماید .

شرکت ایرانکس با مجوز حمل و نقل با سابقه بیش از یک دهه فعالیت در زمینه حمل کالا توسط وانت ، نیسان و کامیونت درسطح حومه تهران وکلیه شهرستانهای سراسر ایران با هزینه و تعرفه های مناسب و کارشناسی شده آماده خدمت رسانی به مشتریان خود میباشد .
با نگاهی گذرا و کلی به شرایط کنونی جامعه در خواهیم یافت که با توجه به مشکلات عدیده معیشتی در کلان شهر ها از قبیل ازدحام ترافیک خودروها که به تبع آن آلودگی صوتی ، آلودگی هوا و مشکلات روحی روانی ایجاد می کند و همچنین از طرفی مشغله کاری زیاد که عدم زمان کافی را برای پرداختن به کارهای روزمره (شخصی و اداری ، دریافت و ارسال کالا جابجایی بار و اثاثیه و … ) را در پی دارد ، همگی زمان و هزینه زیادی را متحمل می شود و در نهایت آرامش و سلامتی را از ما سلب می کنند .
با هدف ارتقاء سطح کیفی حمل کالاهای تجاری و غیر تجاری و در اختیار داشتن کارپردازان و مدیران حرفه ای و مجرب خود شبانه روز در تلاشیم تا با خدماتی نوین و متنوع متناسب بانیاز روز جامعه ، راه حلی به منظور کم کردن حجم ترددهای غیر ضروری در سطح کشور ارائه دهیم و در نهایت کاهش ترافیک و دغدغه های روزمره و بالابردن سطح رضایت و آرامش شما هموطنان گرامی را فراهم آوریم.
این شرکت می کوشد تا با توکل به خداوند متعال و حمایت و مساعدت شما عزیزان که در پیشرفت هرچه بهتر خدمات ما سهیم بوده اید در جهت تعالی و سرفرازی میهن عزیزمان ایران گام بردارد.

طبقه بندی موضوعی

۲۱ مطلب در آذر ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

بیمه باربری چیست و چطور میتوانیم کالای خود را بیمه کنیم ؟

تا حالا بریتان پیش آمده که بخواهید بار یا کالایی را به طرق مختلف زمینی ( جاده ای یا ریلی ) ، هوایی و یا دریایی ارسال نمایید و در صدد بیمه یا ضمانت بار به منظور تضمین سلامت بار در طول مسیر ارسالی خود باشید ؟ در واقع این سوال ممکن است برای عموم مردم جامعه پیش آید و میخواهیم مختصری راجع به بیمه حمل بار به شهرستان برایتان شرح دهیم.
شرکت های ارائه دهنده خدمات باربری تهران مرسوله مشتریان را از یک نقطه به نقطه ای دیگر حمل مینمایند و ضرورت ضمانت بار که تضمین سلامت محموله را در بر میگیرد توسط بیمه حمل بار انجام میگیرد. ضرورت بیمه حمل بار زمانی بیشتر میشود که فرستنده کالا تصمیم به ارسال محموله خود به شهرستان یا شهرستانهای دورتر و یا حتی خارج از کشور دارد و در این صورت برای تعهد اطمینان بار ارسالی ،انتخاب بیمه حمل کالا بهترین گزینه است. از طرفی بارهایی که مقدار آنها زیاد است و یا از ارزش مادی زیاد و یا از حساسیت بالایی برخوردار هستند ، تضمین سلامت تحویل آنها به مقصد بسیار مهم است و برای جلوگیری و جبران خسارت های احتمالی وارده به اجناس ارسالی ، بیمه کردن آنها از طرف صاحب بار، تصمیم عاقلانه ای است. از این رو امروزه نوعی بیمه تحت عنوان بیمه باربری وجود دارد که با تعرفه های مناسب پوشش خوبی برای تضمین سلامت بار مشتریان به مقصد محسوب میشود. مطابق این نوع بیمه ، بیمه گر متعهد می شود که در ازای دریافت حق بیمه ازطرف بیمه گذار ، در صورت بروز خسارت به مرسوله در حین مسیر ( از لحظه بارگیری تا تخلیه بار در مقصد ) ، به تعهد خود عمل نموده و پس از مراحل ابتدایی مربوطه ،خسارت و هزینه های وارده را با توجه به سقف مالی بیمه نامه مربوطه ،پرداخت نماید.
بدین ترتیب کالای ارسالی مشتریان توسط باربری و بیمه گذار بیمه می شود .

حال باید بدانیم چه نوع بیمه هایی در زمینه حمل بار وجود دارند ؟

بیمه های باربری به دسته کلی تقسیم می شوند :

1) بیمه های باربری داخلی
2) بیمه های باربری صادرات – واردات
3) بیمه باربری یا ترانزیت

بیمه بار داخلی : این نوع بیمه همان طور که از نامش پیداست جهت امور مربوط به داخل کشور مانند اتوبار و باربری تهران ، حمل بار از تهران به شهرستان و بالعکس و یا حتی از شهری به شهری دیگر در سراسر ایران می باشد. این بیمه ها نیز دارای چند نوع بیمه هستند که به ترتیب زیر :
الف :بیمه نامه های عمومی: در این نوع بیمه نامه، لزوما پیش از شروع پروسه حمل همه کالا ها، نیاز به مراجعه بیمه گذار و در نتیجه صدور بیمه نامه از سوی بیمه گر نیست. این نوع بیمه بسیار ساده است و مطابق با آن مسائل مهمی از جمله مسائل حقوقی طرفین، شرایط بیمه و همچنین روش های حمل اجناس و کالاها و همچنین هزینه های بیمه همه بطور کامل و شفاف مشخص می شوند.
ب : بیمه نامه ساده: این نوع بیمه نامه جهت حمل کالاهای خاصی استفاده می شود و معمولا جهت حمل کالاها به تعداد محدود و با تنوع نسبتا کم مورد استفاده قرار می گیرد. لازم به ذکر است که پیش از اقدام به این کار و استفاده از این نوع بیمه، بهتر است اطلاعات کافی در موردوضعیت این نوع بیمه و شرایط شرکت های باربری و بیمه داشته باشید.
ج :بیمه نامه پوشش باز : در این نوع بیمه، با توافقی که بین بیمه گر و بیمه گذار انجام می شود، پرداخت حق بیمه لازم نیست یک دفعه صورت بگیرد بلکه در مدت زمان های مشخصی که در مورد آن توافق شده (مثلا هر یک هفته یا دو هفته یکبار) پرداخت هزینه های بیمه باربری صورت می گیرد.
بیمه باربری صادرات – واردات
این نوع بیمه هم همانطور که از اسمش پیداست، جهت بیمه اجناسی است که از کشور به خارج، صادر و یا وارد می شوند. این نوع بیمه باربری بسیار حساس است و به خصوص برای تجار و یا شرکت های بازرگانی بین المللی داخل و یا خارج از کشور، اهمیت زیادی دارد. شرایط و قوانین این نوع بیمه در موارد و بندهای مختلفی تنظیم شده ودر مجموع شامل خساراتی بدلیل: دزدی، آتش سوزی، انفجار، به دریا ریختن کالا (از کشتی های حمل بار) و موارد مشابه دیگر می شود.
3) بیمه باربری ترانزیت
این نوع بیمه باربری بمنظور بیمه اجناس و یا کالاهایی است که مبداء و مقصد هر دو کشورهای خارجی هستند و کالاها صرفا از داخل ایران عبور داده می شوند. مثلا فرض کنید اجناسی از راه زمینی از کشور ترکیه به مقصد پاکستان قرار است فرستاده شوند. برای حمل کالا بصورت ترانزیت پروانه ای صادر می شود که هنگام ورود و خروج کالا ها جهت امور گمرکی اهمیت دارد.

انواع بیمه حمل بار و تضمین بار توسط باربری یا اتوبار


  • hamlebar hamlebar
  • ۰
  • ۰

حمل بار

حمل بار به طرق مختلف و توضیح روشهای رایج آن در جامعه

حمل بار به چهار دسته کلی تقسیم بندی میشود :
1 حمل بار هوایی
2 حمل بار زمینی و جاده ای
3 حمل بار دریایی
4 حمل بار ریلی

حمل بار هوایی :

حمل ونقل هوایی سهم عمده ای در فعالیت تجاری کشورها دارد ،به نحوی که غالبا به عنوان یکی از شاخصه های رشد اقتصادی مردم به حساب می آید. این نوع حمل بارهای تجاری توسط هواپیما های مخصوص انجام میشود که به اصطلاح به آنها کارگو گفته میشود. این نوع بارها توسط هواپیماهای غول پیکر بلوگا یا آنتونف 225 از کشوری به کشور دیگر یا شهری به شهر دیگر ارسال میشوند.
این بارها باز به دو دسته تجاری و غیر تجاری تقسیم بندی میشوند :
بارهایی تجاری
بارهای غیر تجاری
یک بخش حمل بار هم که خدمات حمل بار آنها مخصوص لوازم و اسباب کشی منزل هست و افرادی که قصد مهاجرت یا مسافرت طولانی مدت به کشورهای دیگر را دارند از این روش با خود را ارسال میکنند که در اصطلاح به این نوع بارها که ماهیت تجاری ندارند و نوعی بار خصوصی میباشند فریت بار نامیده میشوند
فوروارد :

فعالیت های فورواردی عبارست از عمل هماهنگی و ترتیب حمل بار یا کالا به یکی از طرق مختلف زمینی ،هوایی ، دریایی و یا ترکیبی از آنها و قبول مسئولیت به موجب طرف قرارداد و صدور بارنامه با شرکتهای طرف قرارداد و اشخاص هستند ،صدور پروفرمای حمل و تمام مراحل جمع آوری کالا ،انبارداری ،بسته بندی ،بیمه بار و انجام تشریفات گمرکی ، توزیع و تحویل بار به مقصد اخذ صورت مجلس کسری یا خسران بار و تمامی تسویه حسابهای طرفهای زیر ربط را انجام میدهند .

 

حمل بار زمینی یا جاده ای :

در واقع به شرکتهای حمل بار ، باربری ها و کلیه شرکتهای حمل و نقل کالا اصلاحا اتوبار گفته می شود.
اتوبار اصولا به شرکتهایی گفته میشود که کالاها را از یک نقطه به نقطه دیگر انتقال میدهند که این نقل و انتقالات به دو صورت کلی تقسیم بندی میشوند .
1 حمل بار درون شهری
که خدمات انتقال کالا در داخل شهر انجام میشود
2 حمل بار برون شهری
خدمات انتقال کالا به خارج از شهر انجام می پذیرد
به عبارتی دیگر اتوبار یا حمل بار به معنای شرکتهای باربری است که وظیفه این شرکتها ارائه خدمات حمل بار کوچک و خرده بار و بار بزرگ و حجیم را توسط وانت نیسان ، خاور ،خاور بغل باز شو ،خاور روباز ، کامیون تک 10 تن و کامیون جفت 10 چرخ و انواع تریلی و ماشین های حمل بزرگتر برعهده دارند.
یک شرکت حمل بار یا باربری باید از ضریب امنیتی بالایی برخوردار باشد و در انجام کارهای محوله توسط صاحب بار منظم و وقت شناس باشد و از طرفی هزینه یا نرخ کرایه های آن برای مشتریان مقرون به صرفه باشد.
در شرکتهای حمل بار و اتوبار کالا کلیه بارها توسط ماشین های مخصوصی جابه جا میشوند که ماشینهای باربری با توجه به سفارش مشتری و نوع کالا از لحاظ وزن و ابعاد جهت بارگیری انتخاب و ارسال میشوند . در واقع ماشینهای حمل بار به سه گروه کوچک ، بزرگ و خیلی بزرگ تقسیم میشوند.
اوج رقابت در اتوبارها فصل تابستان است که دلیل آن جابجایی و اسباب کشی منازل در این برهه زمانیست.


حمل بار

  • hamlebar hamlebar
  • ۰
  • ۰

درون شهری ( حمل و نقل توسط وانت بار ) :

حمل و ارسال بار و کالا توسط وانت بار به صورت سریع السیر در تهران و حومه .

درون شهری ( حمل و نقل توسط وانت ) :

.  حمل ونقل بار توسط وانت به همراه تجهیزات کامل و راننده های با تجربه و حرفه ای .

•    دریافت سفارش از کلیه نقاط تهران و حومه .

مشتری گرامی :  لطفا در صورت لزوم به منظور ارسال و انجام  به موقع  سفارشات با توجه به مشکلات ترافیکی از یکساعت قبل سرویس خود را به همکاران ما اعلام و رزرو فرمایید.حمل و جابجایی بار و اثاثیه توسط راننده های خوش برخورد ، با تجربه .
•    امکان خرید سفارشات شما و بارگیری و ارسال آن به مقصد بدون حضور مشتری یا هرشخص دیگر .
•    سیستم رفت و برگشت و پس کرایه .
•    در صورت لزوم  اعزام کارگر مجرب .

•    امکان قرارداد با شرکت ها و موسسات معتبر به صورت تسویه ماهانه .

با نگاهی گذرا به شرایط کنونی  جامعه درخواهیم یافت که با توجه به مشکلات عدیده معیشتی  از قبیل ازدحام ترافیک خودروها که به تبع آن آلودگی صوتی و هوا و مشکلات روحی روانی  ایجاد می شود و نیز  مشغله کاری زیاد که سبب می شود زمان کافی برای پرداختن به کارهای روزمره ( شخصی و اداری ) را نداشته باشیم ، زمان و هزینه  زیادی از دست میدهیم  و در نهایت آرامش و سلامتی ما سلب می شود .
ایرانکس با هدف ارتقاء سطح کیفی امر حمل و نقل و جابجایی کالا و مرسولات هموطنان عزیز در تلاش است تا با خدماتی سریع و متناسب با نیاز روز جامعه ، راه حلی به منظور کم کردن حجم ترددهای غیر ضروری در سطح کلان شهرها ارائه دهد و در نهایت با کاهش ترافیک و دغدغه های روزمره ، سطح رضایت و آرامش مشتریان خود را افزایش دهد

حمل بار


  • hamlebar hamlebar
  • ۰
  • ۰

حمل بارهای سنگین و فوق سنگین

از ابتدای دهه ۴۰ کشور رو به صنعتی شدن می رفت و لازمه صنعت در مرحله اول نیروی برق است. برای تکمیل نیروی برق در تهران نیروگاه شهریار ساخته شد. برنده مناقصه، یک شرکت آمریکای به نامی جنرال الکتریک بود و سنگین ترین بار آن یک دستگاه ترانسفورماتور به وزن تقریبی ۱۰۰ تن بود. در آن زمان در کل کشور ایران وسیله حمل برای چنین محموله ای وجود نداشت، فقط یک بنگاه کرایه جرثقیل به نام امدادی وجود داشت که آن هم فقط یک دستگاه تریلر کمرشکن با ظرفیت حمل بار به وزن ۳۰ الی ۴۰ تن را داشت. آن ترانس را از خرمشهر حمل کردند و به تهران رساندند. پیمانکار حمل نیروگاه، شخصی بود به نام آقای سامی ژوزف. ایشان از جمله برادران آسوری بود و مرد بسیار خوش گذرانی بود که زن و بچه هم نداشت. همیشه یک میز در کاباره میامی به نام خودش داشت که هر شب مهمان های خارجی اش را به آن جا دعوت می کرد. یکی از اتفاقات مهم هم این بود که وزارت دارایی اداره مالیات بر درآمد کشور از کاباره میامی تمام صورت حساب های چند ماه آقای سامی ژوزف را می گیرد و به استناد آن برای آقای سامی ژوزف پیش آگهی با رقم بسیار بالای مالیاتی می فرستند و به این طریق بساط آقای سامی ژوزف در آن کاباره جمع می شود. پس از حمل آن ترانس همین طور حمل بارهای سنگین شروع شد، بخصوص در ساخت خط لوله کشی گاز IGAT1  که می بایستی کمپرسورهای سنگین به وزن ۳۰۰ تن تعبیه کنند. شرکت «آنرپوز» فرانسوی یک دستگاه بوژی ۱۰محورِ ساختِ کارخانه «شولد» با دو کِشنده ی مخصوص ماک را از فرانسه و آمریکا وارد کرد، پس از حمل کمپرسورهای بید بلند، آن بوژی را شرکت ستی خرید و اولین شرکتی بود که در ایران بوژی دار شد. پس از یک سال در مناقصه حمل تجهیزات تصفیه خانه بیدبلند برنده مناقصه شرکت های «لوانت اکسپرس» با شرکت «یونی ترانس» شدند. یک دستگاه بوژی ۱۲محور از آلمان وارد کردند که پس از اتمام قرارداد، شرکت یونی ترانس ۵۰% دیگر آن بوژی را خرید. و سپس به موازات ازدیاد ورود بارهای سنگین و فوق سنگین، شرکت های حمل ونقل و یا افراد علاقمند به مسائل حمل ونقل، بوژی های مختلف و با محورهای متفاوت را خریدند و به کشور آوردند. در این رابطه فقط مسأله بوژی ها مطرح نبوند بلکه تقسیم بار بر روی هر محور بوژی مطرح بود. برای بوژی ها هر محور ۸چرخ ۱۸تن تعیین شده بود و در محور بندرعباس تا انار هر محور ۵/۱۲تن بود که این خود مسأله بزرگی بود، تا آن که با گشودن راه بندرعباس از طریق لار محدودیت ۵/۱۲تن محور از بین رفت.

در حال حاضر شرکت ستی با داشتن ۲۴۰محور بوژی و وسایل حمل  بارهای سنگین مقام اول را در کشور دارد و سپس شرکت «ایران دانا» در حدود ۱۰۰ محور بوژی دارد و همین طور حمل ونقل «فخار» و «وزین بار» که ۱۰۰ محور بوژی دارند. بعد از این ها اکثر شرکت ها زیر ۱۰۰ محور بوژی دارند و جوابگوی تمام بارهای بسیار سنگین کارخانجات پتروشیمی و پالایشگاه ها و نیروگاه ها هستند و در ضمن در کشورهای عراق، ترکمنستان، ازبکستان هم فعالیت دارند.


حمل بارهای سنگین و فوق سنگین

  • hamlebar hamlebar
  • ۰
  • ۰

مختصری از تاریخچه حمل ونقل کشورمان از ابتدا تا کنون

تاریخ حمل ونقل در کشورمان چندان طولانی نیست. می توان گفت از زمان سلسله قاجار اصولاً حمل بار با کامیون بین شهرهای داخل کشور مرسوم بوده و امکاناتی برای رشد وجود نداشته است. شغل رانندگی در آن زمان، چه راننده سواری و چه کامیون های باری بسیار مهم و ارزنده بود. کامیون ها قدرت زیادی برای حمل بار را نداشتند و از نظر سرعت هم بسیار کند بودند، به طور مثال یک کامیون حداقل در مدت زمان سه روز از تبریز به تهران می رسید. اولین ایستگاه بین راه آن ها میانه و یا زنجان بود، بعد قزوین و سپس تهران. یکی از کمبودهای بزرگ، پمپ های بنزین جاده ها بود، راه ها مهندسی ساز نبود، در نزدیکی شهرها همیشه چند عمله با بیل و گلنگ چاله چوله های راه ها را پر می کردند و مردم هم با خنده می گفتند این ها خاک هوا می کنند.

در زمان جنگ جهانی دوم یکباره تحول بزرگی در حمل ونقل کشورمان ایجاد شد، و آن حمل هزاران تن بار از بنادر جنوب ایران، از بندرهای خرمشهر و بندر امام خمینی (بندر شاهپور) به مرزهای شمالی ایران، مرزهای جمهوری ترکمنستان و جمهوری آذربایجان از راه تبریز و جلفا بود. روزانه صدها کامیون با بار تحویل مقصد نهایی می شدند، رانندگان تماماً ایرانی بودند، آن ها در مدت حداکثر ده روز رانندگی کامیون را یاد می گرفتند و پس از تحویل بار کشور دوباره برمی گشتند و از مسیر جنوب تا شمال با کامیون ها بار می بردند. به این رانندگان می گفتند «شوفرهای کُپُنی». اداره کننده این تشکیلات یک شرکت انگلیسی بود به نام UKCC و مدیر آن یکی از ارمنیان کشور لبنان به نام آقای تفنگچیان بود که از نسل کشی عثمانی ها گریخته بود و به کشور لبنان پناه برده بود. او ده ها کارمند انگلیسی و ایرانی که به زبان انگلیسی آشنا بودند در اختیار داشت (البته از راه آهن دولتی ایران از بندر خرمشهر تا بندر گز ـ بندرترکمن امروزـ هم با ظرفیت بسیار بالا استفاده می شد). این حمل ونقل بزرگ اثر بسیار خوب و مثبتی بر حمل ونقل زمینی کشورمان گذاشت، اول این که تعداد رانندگان کامیون ها زیاد شدند و دوم این که پس از خروج متفقین از ایران، تعداد زیادی کامیون باری مخصوصا کامیون های ساختِ کارخانه ماک آمریکا، که تازه به مصرف گازوئیل مجهز شده بود، از طریق مزایده به ایرانیان فروخته شد. این کامیون های دست دوم که به نام ماک جنگی مشهور بودند با قیمت بسیار خوب و نازل به ایران فروخته شد و اولین کسانی که از این نوع کامیون ها استقبال کردند برادران آشوری ما بودند که هر کدام دو یا سه و یا پنج دستگاه، بنا به وضع مالی خودشان، خریدند. پس از جنگ جهانی دوم با همت ایرانیان ماک های تجاری در حمل ونقل ایران رونق گرفت، این کامیون ها در کار حمل ونقل حرف اول را می زدند. ماک های جنگی خدمات بسیار ارزنده ای در کار حمل ونقل کشورمان انجام دادند.

از آن زمان به بعد می توان گفت کار کامیون داری منطقه ای و استانی شد. برای مثال از کشورهای اروپا و روسیه و خاور دور با قطار به جلفا بار می رسید، که از اتحاد جماهیر شوروی هم می گذشت، و به همین دلیل آذربایجانی ها به علت نزدیکی به جلفا از دیگر استان ها پیشی گرفتند.


تحولات حمل و نقل در ایران

  • hamlebar hamlebar
  • ۰
  • ۰

مختصری از تاریخچه حمل ونقل کشورمان از ابتدا تا کنون

تاریخ حمل ونقل در کشورمان چندان طولانی نیست. می توان گفت از زمان سلسله قاجار اصولاً حمل بار با کامیون بین شهرهای داخل کشور مرسوم بوده و امکاناتی برای رشد وجود نداشته است. شغل رانندگی در آن زمان، چه راننده سواری و چه کامیون های باری بسیار مهم و ارزنده بود. کامیون ها قدرت زیادی برای حمل بار را نداشتند و از نظر سرعت هم بسیار کند بودند، به طور مثال یک کامیون حداقل در مدت زمان سه روز از تبریز به تهران می رسید. اولین ایستگاه بین راه آن ها میانه و یا زنجان بود، بعد قزوین و سپس تهران. یکی از کمبودهای بزرگ، پمپ های بنزین جاده ها بود، راه ها مهندسی ساز نبود، در نزدیکی شهرها همیشه چند عمله با بیل و گلنگ چاله چوله های راه ها را پر می کردند و مردم هم با خنده می گفتند این ها خاک هوا می کنند.

در زمان جنگ جهانی دوم یکباره تحول بزرگی در حمل ونقل کشورمان ایجاد شد، و آن حمل هزاران تن بار از بنادر جنوب ایران، از بندرهای خرمشهر و بندر امام خمینی (بندر شاهپور) به مرزهای شمالی ایران، مرزهای جمهوری ترکمنستان و جمهوری آذربایجان از راه تبریز و جلفا بود. روزانه صدها کامیون با بار تحویل مقصد نهایی می شدند، رانندگان تماماً ایرانی بودند، آن ها در مدت حداکثر ده روز رانندگی کامیون را یاد می گرفتند و پس از تحویل بار کشور دوباره برمی گشتند و از مسیر جنوب تا شمال با کامیون ها بار می بردند. به این رانندگان می گفتند «شوفرهای کُپُنی». اداره کننده این تشکیلات یک شرکت انگلیسی بود به نام UKCC و مدیر آن یکی از ارمنیان کشور لبنان به نام آقای تفنگچیان بود که از نسل کشی عثمانی ها گریخته بود و به کشور لبنان پناه برده بود. او ده ها کارمند انگلیسی و ایرانی که به زبان انگلیسی آشنا بودند در اختیار داشت (البته از راه آهن دولتی ایران از بندر خرمشهر تا بندر گز ـ بندرترکمن امروزـ هم با ظرفیت بسیار بالا استفاده می شد). این حمل ونقل بزرگ اثر بسیار خوب و مثبتی بر حمل ونقل زمینی کشورمان گذاشت، اول این که تعداد رانندگان کامیون ها زیاد شدند و دوم این که پس از خروج متفقین از ایران، تعداد زیادی کامیون باری مخصوصا کامیون های ساختِ کارخانه ماک آمریکا، که تازه به مصرف گازوئیل مجهز شده بود، از طریق مزایده به ایرانیان فروخته شد. این کامیون های دست دوم که به نام ماک جنگی مشهور بودند با قیمت بسیار خوب و نازل به ایران فروخته شد و اولین کسانی که از این نوع کامیون ها استقبال کردند برادران آشوری ما بودند که هر کدام دو یا سه و یا پنج دستگاه، بنا به وضع مالی خودشان، خریدند. پس از جنگ جهانی دوم با همت ایرانیان ماک های تجاری در حمل ونقل ایران رونق گرفت، این کامیون ها در کار حمل ونقل حرف اول را می زدند. ماک های جنگی خدمات بسیار ارزنده ای در کار حمل ونقل کشورمان انجام دادند.

از آن زمان به بعد می توان گفت کار کامیون داری منطقه ای و استانی شد. برای مثال از کشورهای اروپا و روسیه و خاور دور با قطار به جلفا بار می رسید، که از اتحاد جماهیر شوروی هم می گذشت، و به همین دلیل آذربایجانی ها به علت نزدیکی به جلفا از دیگر استان ها پیشی گرفتند.

در آن زمان سالیانه هزاران تن بار توسط شرکت سَتی که نویسنده این مقاله خود یکی از مدیران آن شرکت است حمل می شد. این شرکت افتخار حمل تمام محمولات نیروگاه رامین اهواز و همچنین نیروگاه محمد منتظری اصفهان، به اضافه هفت سیلو در کل کشور را به عهده داشت. نیروگاه ها توسط سازمان «تکنوپرم اکسپورت» شوروی سابق و سیلوها هم توسط «سلخوزپرم اکسپورت» ساخته می شد. جمع محمولات این دو طرح بزرگ ۳۰۰هزار تن می شد که در مدت سه سال حمل گردید. در این کار بزرگ مدیون برادران کامیون دار آذربایجان ها بودیم. مضافاً برای دیگر شرکت های فورواردر ایرانی روزانه صدها واگن بار به جلفا می رسید و هیچ وقت در حمل محمولات از جلفا کمبود کامیون احساس نشد. بعد از آذربایجانی ها، کامیون داران شیراز، اصفهان، خراسانی ها و غیره به طور جدی و با قدرت در حمل محمولات کشورمان فعالیت می کند.

قبل از انقلاب جمهوری اسلامی ایران، خرمشهر بهترین و پرجوش و خروش ترین مبداء حمل بار بود. صبح ها در مدت زمان کار اداره گمرک، بار از گمرک ترخیص می شد و صاحبان بارها و نماینده ترخیص کار صاحب بار، بار خود را به گاراژهای خرمشهر که تماماً در خیابان دیزل آباد جدید مرکزیت داشتند، می سپردند و گاراژ مورد نظر با در دست داشتن اجازه حمل بار و پروانه سبز گمرکی، کامیون را بارگیری نموده و بارنامه را طبق بار بارگیری شده در هر کامیون صادر نموده و کامیون را روانه مقصد می کردند و حق کمیسیون خود را هم وصول می کردند، و با گاراژی که در مقصد همکاری داشتند پس کرایه را موکول به پرداخت آن ها در مقصد می نمودند.

در تهران نمایندگی اکثر گاراژها در دست باربری خادم بود که تمام پس کرایه ها را می پرداخت و سپس از صاحب بار اخذ می گرفت و یک کمیسیون جزئی هم می گرفت که آن هم هزینه مخارج یک درمانگاه می شد. این محل را حاج آقا خادم و شریکش حاج آقا عزیزی دایر کرده بودند.

در مورد کریرها که در زمان رونق واردات از اروپا شروع به کار کردند، شرکت ایران کنتینر(Container) بود که با یک کار ابتکاری حمل محمولات در داخل کانتینر را ابداع نمود. مرحوم سید محمد کاظمی با شرکای خود شرکت «ایران کنتینر کمپانی» را تشکیل دادند و با ۱۰۰ دستگاه کامیون شروع به کار کردند. او به قرار اطلاع با شرکای خود اختلاف پیدا کرد و ناچاراً سهام خود را واگذار نمود و سپس با آقای شالچی چهارصد دستگاه کامیون ماک بی دماغ خریداری کردند و شرکتی به نام شرکت «ایران یوروپ کریر» دایر نمودند. تعداد کامیون ها و ابتکار حمل محمولات با ک

انتینر تحول بزرگی در حمل ونقل بین المللی ایران ایجاد کرد. می توان گفت تا این تاریخ، اولین و آخرین شرکت خصوصی حمل ونقل بود که با این تعداد کامیون از ایران به اروپا و برعکس مغول کار حمل ونقل شد. پس از انقلاب اسلامی ایران به طوری که شایع بود اقساط بدهی بانکی پرداخت نشد و شرکت و کامیون ها مصادره شد و تماماً  از طرف دولت به شرکت IRISIL که شرکت بین المللی حمل ونقل جمهوری اسلامی ایران بود تعلق گرفت.

بعد از انقلاب اسلامی ایران وضع در مراکز بارگیری فرق کرد. اکنون صاحب بار به مرکز پایانه های مبداء بارگیری رجوع می کند و تعداد کامیون جهت حمل بارهای خود و مقصد و نوع کالا را اعلام و درخواست وسیله حمل می نماید، در آن جا اعلام بار می شود، رانندگان داوطلب آمادگی خود را با شرایط گفته شده اعلام می کنند و بار تُجار بدون وقفه حمل می شود.


تحولات حمل و نقل در ایران

  • hamlebar hamlebar
  • ۰
  • ۰

لجستیک چیست؟

لجستیک

لجستیک و مدیریت آن چیست؟

مدیریت لجستیک بخشی از مدیریت زنجیره تامین می باشد که وظیفه برنامه ریزی، اجرا، کنترل بهره وری، کارایی، ارسال و دریافت جریان و انبارش سرویس های کالا و اطلاعات مرتبط با آنها را مابین نقطه مقصد و نقطه مصرف بر اساس در نظر گرفتن نیازمندیهای مشتری بر عهده دارد.

مدیریت پروژه لجستیک بر کاربرد دانش، مهارت ها، ابزار و تکنیک های فعالیت های پروژه بمنظور دستیابی به هدف بهبود و فراهم نمودن راه حل های بهینه سازی قابل روئیت، استوار است. پروژه لجستیک می تواند به دو جنبه مختلف تقسیم بندی گردد: لجستیک ماکرو (کلان نگر) و لجستیک میکرو (جزیی نگر).

لجستیک کلان نگر بطور کلان نگاه به سیاست استراتژیک بر مبنای سطح اقدامات یا تشکیلات منطقه ای و قابل ملاحظه دارد و متمرکز بر استراتژی های لجستیک جهت سرفصل های بزرگ چشم انداز از قبیل مطالعات امکانسنجی درباره برنامه ریزی لجستیک و پروژه هایی با دید وسیع و استراتژیک می باشد که در نظر گرفتن موضوعات و ملاحظات متعددی را می طلبد. برای مثال، برنامه ریزی توسعه ای برای استراتژی لجستیک آینده یک منطقه، کاملا باید بر حوزه لجستیک کلان نگر، بسط یابد.

لجستیک جزیی نگر بطور اساسی بر طراحی ، بهینه سازی عملکرد و مدیریت جریان کاری زنجیره تامین و لجستیک واقعی یک تشکیلات متمرکز است. راه حل های معمول شامل بالابردن کیفیت مدیریت داخلی، مهندسی مجدد زنجیره تامین سرتاسری، طراحی جریان کاری آماده سازی، بهینه سازی لجستیک تولید، برنامه ریزی مرکز لجستیک، سازماندهی مجدد شبکه توزیع و… می باشد. قابلیت اجرای مورد تاکید در لجستیک جزیی نگر، بدین معنا است که راه حل های مربوطه می بایست قابل اجرا باشند.

سایر پیشنهادهای حرفه ای درباره مدیریت لجستیک عبارت از فرآیندهای اجرایی تسکین دهنده جهت برآوردن انتظار مشتریان توسط تیم های مدیریت پروژه در هر سازمان است که موجب موفقیت یک پروژه لجستیک می شود.

کلید ساختن یک سیستم لجستیک پایدار، بازشناخت سرمایه ها در منابع انسانی و ساختارهای مدیریت ضروری مورد نیاز برای مدیریت بهره وری و کارایی اینگونه سیستم هاست. یک واحد مدیریت لجستیک، یک ساختار مدیریتی مسوول برای سازماندهی، پایش و پشتیبانی همه فعالیت های زنجیره تامین درون سیستم لجستیک می باشد.


لجستیک چیست؟

  • hamlebar hamlebar
  • ۰
  • ۰

درون شهری ( حمل و نقل توسط وانت بار ) :

حمل و ارسال بار و کالا توسط وانت بار به صورت سریع السیر در تهران و حومه .

درون شهری ( حمل و نقل توسط وانت ) :

.  حمل ونقل بار توسط وانت به همراه تجهیزات کامل و راننده های با تجربه و حرفه ای .

•    دریافت سفارش از کلیه نقاط تهران و حومه .

مشتری گرامی :  لطفا در صورت لزوم به منظور ارسال و انجام  به موقع  سفارشات با توجه به مشکلات ترافیکی از یکساعت قبل سرویس خود را به همکاران ما اعلام و رزرو فرمایید.حمل و جابجایی بار و اثاثیه توسط راننده های خوش برخورد ، با تجربه .
•    امکان خرید سفارشات شما و بارگیری و ارسال آن به مقصد بدون حضور مشتری یا هرشخص دیگر .
•    سیستم رفت و برگشت و پس کرایه .
•    در صورت لزوم  اعزام کارگر مجرب .

•    امکان قرارداد با شرکت ها و موسسات معتبر به صورت تسویه ماهانه .

با نگاهی گذرا به شرایط کنونی  جامعه درخواهیم یافت که با توجه به مشکلات عدیده معیشتی  از قبیل ازدحام ترافیک خودروها که به تبع آن آلودگی صوتی و هوا و مشکلات روحی روانی  ایجاد می شود و نیز  مشغله کاری زیاد که سبب می شود زمان کافی برای پرداختن به کارهای روزمره ( شخصی و اداری ) را نداشته باشیم ، زمان و هزینه  زیادی از دست میدهیم  و در نهایت آرامش و سلامتی ما سلب می شود .
ایرانکس با هدف ارتقاء سطح کیفی امر حمل و نقل و جابجایی کالا و مرسولات هموطنان عزیز در تلاش است تا با خدماتی سریع و متناسب با نیاز روز جامعه ، راه حلی به منظور کم کردن حجم ترددهای غیر ضروری در سطح کلان شهرها ارائه دهد و در نهایت با کاهش ترافیک و دغدغه های روزمره ، سطح رضایت و آرامش مشتریان خود را افزایش دهد.


حمل بار توسط وانت در تهران و حومه

حمل ونقل

  • hamlebar hamlebar
  • ۰
  • ۰

درون شهری ( حمل و نقل توسط وانت بار ) :

حمل و ارسال بار و کالا توسط وانت بار به صورت سریع السیر در تهران و حومه .

درون شهری ( حمل و نقل توسط وانت ) :

.  حمل ونقل بار توسط وانت به همراه تجهیزات کامل و راننده های با تجربه و حرفه ای .

•    دریافت سفارش از کلیه نقاط تهران و حومه .

مشتری گرامی :  لطفا در صورت لزوم به منظور ارسال و انجام  به موقع  سفارشات با توجه به مشکلات ترافیکی از یکساعت قبل سرویس خود را به همکاران ما اعلام و رزرو فرمایید.حمل و جابجایی بار و اثاثیه توسط راننده های خوش برخورد ، با تجربه .
•    امکان خرید سفارشات شما و بارگیری و ارسال آن به مقصد بدون حضور مشتری یا هرشخص دیگر .
•    سیستم رفت و برگشت و پس کرایه .
•    در صورت لزوم  اعزام کارگر مجرب .

•    امکان قرارداد با شرکت ها و موسسات معتبر به صورت تسویه ماهانه .

با نگاهی گذرا به شرایط کنونی  جامعه درخواهیم یافت که با توجه به مشکلات عدیده معیشتی  از قبیل ازدحام ترافیک خودروها که به تبع آن آلودگی صوتی و هوا و مشکلات روحی روانی  ایجاد می شود و نیز  مشغله کاری زیاد که سبب می شود زمان کافی برای پرداختن به کارهای روزمره ( شخصی و اداری ) را نداشته باشیم ، زمان و هزینه  زیادی از دست میدهیم  و در نهایت آرامش و سلامتی ما سلب می شود .
ایرانکس با هدف ارتقاء سطح کیفی امر حمل و نقل و جابجایی کالا و مرسولات هموطنان عزیز در تلاش است تا با خدماتی سریع و متناسب با نیاز روز جامعه ، راه حلی به منظور کم کردن حجم ترددهای غیر ضروری در سطح کلان شهرها ارائه دهد و در نهایت با کاهش ترافیک و دغدغه های روزمره ، سطح رضایت و آرامش مشتریان خود را افزایش دهد.

حمل بار از تهران به شهرستان

حمل ونقل

  • hamlebar hamlebar
  • ۰
  • ۰

مختصری از تاریخچه فورواردینگ و حمل ونقل بین المللی کشورمان

فورواردینگ در ایران اصولاً وجود نداشته، اگر هم بود از طرف کشور خارجی یک نمایندگی به فروشنده معرفی می شد و کالاها حمل می شد. بندرها و مرزهای خارجی کشورمان در زمان قدیم چه از نظر کشتیرانی و وضع بنادر و چه از نظر زمینی بسیار ضعیف و بد بود.

می توان گفت اکثر بندرها در جنوب فاقد اسکله بودند، یعنی کشتی می آمد تا جایی که می توانست غوطه ور باشد و به کف دریا تماس نداشته باشد، لنگر می انداخت و بارها با وسایل دستی و یا جرثقیل های کوچک داخل لنج ها خالی می شد، و یا بارگیری می کرد. اولین بندری که در خلیج فارس با اصول علمی ساخته شد بندر خرمشهر بود که سال ها تنها بندر مجهز برای ورود و صادرات کالای کشورمان بود. آن چند کیلومتر فاصله کشتی تا بندر را بار با لنج به ساحل می رسید و یا برعکس. بندرعباس که اصولاً اسکله آن در اوایل پس از انقلاب اسلامی ساخته شد و بندر بوشهر هم همچنین و دیگر بندرها نیز. تنها بندرهایی که در دریای خزر اسکله داشتند بندر انزلی در گیلان و بندر گز و بندر نوشهر در استان مازندران بود. بندر آبادان هم اسکله داشت اما تجاری نبود و فقط در اختیار شرکت نفت بود.

حمل بارهای زمینی اکثراً در سال های پس از جنگ جهانی اول شروع شد. ورود این بارها اکثراً از بندر انزلی و راه آهن روسیه به جلفای تبریز شروع شد. راه های مناسبی داخل کشور نداشتیم.

 

آغاز فورواردینگ در ایران

پس از انقلاب بلشویکی ۱۹۱۸ روسیه، بسیاری از ایرانیان مقیم روسیه به ایران بازگشتند. آن ها صاحب کارخانه های صنعتی بودند. از این بابت ایرانیان ارمنی به خصوص ارمنیان سلماس و تبریز و قره داغ چشمگیرتر بودند. آن ها کارهای دستی، نقره کاری، طلاسازی، قنادی مدرن، هتل داری، رستوران و کافه، نوشابه سازی، یخ سازی، حلوا سازی، فرآورده های گوشتی(کالباس سازی) و غیره به ایران آوردند، و از جمله کار فورواردینگ که اصولاً در ایران وجود نداشت. از اولین کسانی که این کار را به ایران آوردند یکی آقای سورگونف بود که شرکت «ایران بار» را تأسیس کرد. دومی و از همه مهم تر آقای وانیا گریگوریان بود که شعبه شرکت «لوانت اکسپرس» را که در بیروت تأسیس کرده بود در بغداد و سپس در تهران دایر نمود، و سالیان سال در امر روابط تجاری ایران خدمات زیادی انجام داد. این شرکت نمایندگی های بسیار خوب کشتیرانی اعم از ژاپنی، اروپایی و آمریکایی داشت و همچنین کار تأیید گواهی های سلامت کالاهای تجاری صادراتی (Surviance) را که تجار ایرانی صادر می کردند این شرکت انجام می داد. آخرین مدیر عامل شرکت در زمان قبل از انقلاب، آقای روبن گریگوریان، آموزش دیده ی شرکت UKCC زمان جنگ بود. این شرکت در حال حاضر هم با نام شرکت «تیزپر» فعالیت می کند و یکی از شرکت های بنام در امور حمل ونقل و همچنین نمایندگی کشتیرانی فعال در امر مسافرتی ست، و محل آن هنوز پس از بیش از ۷۰ سال در همان خیابان سعدی ست. آقای وانیا خودش تنها نبود، ایشان دوست و یا بهتر بگویم شریکی داشت به نام آقای آرماویر ملیکیان. وقتی به ایران آمدند با هم فعالیت را آغاز کردند اما بعداً تصمیم گرفتند جدا شوند. آقای ملیکیان شرکت «پرس اکسپرس» را در خیابان سعدی جنوبی دایر کرد که در رشته های کشتیرانی، بار هوایی و مسافری و فورواردینگ فعالیت داشت. ایشان بهترین نمایندگی های کشتی های هلندی را داشت که از ایران نفت صادر می کردند. همسر آقای ملیکیان آلمانی بود. برادر خانمش در امور کشتیرانی و حمل ونقل بسیار فعال و یار و یاور آقای ملیکیان بود. پسر آقای ملیکیان پیتر ملیکیان هم در سویس در رشته حمل ونقل و کشتیرانی تحصیل کرده بود، او پس از انقلاب اسلامی ایران را ترک نمود ولی آقای ملیکیان حاضر نشد ایران را ترک کند و در ایران به علت کهولت سن در گذشت.

یکی دیگر از فعالان فورواردینگ در ایران آقای هاسک بابایان بود، که در حال حاضر در فرانسه زندگی می کند. آقای هاسک بابایان شرکت «بار و کشتیرانی» را داشت. او به دلیل رابطه نزدیکی که با ارتش شاهنشاهی داشت تمام بارهای اسلحه و مهماتی را که ایران در رژیم گذشته از آمریکا خریداری می کرد به ایران حمل می نمود. به گفته ای، او یک کشتی به نام کاشان داشت. پس از انقلاب اسلامی ایران تمام اموال آقای بابایان مصادره شد.

از شرکت های فورواردینگ دیگر، شرکت «یونی ترانس» بود که به دست آقای آلبرت پاپویانس تشکیل شد. نامبرده کارمند قسمت کشتیرانی شرکت «لونت اکسپرس» بود که با گرفتن نمایندگی از چند شرکت کشتیرانی، شرکت «باب کو» را دایر و شرکت «یونی ترانس» را هم جهت عملیات فورواردینگ و حمل ونقل سنگین دایر نمود. در زمان لوله کشی سراسری گاز IGAT1 که از بیدبلند تا مرز اتحاد جماهیر شوروی، جمهوری آذربایجان را لوله کشی می کردند این شرکت به طور مشارکتی با شرکت «لوانت اکسپرس» یک دستگاه بوژی ساختِ شرکت شله آلمان خریدند، پس از اتمام کار «شرکت یونیزانس» سهم «لوانت اکسپرس» را خرید و چندین بوژی خریداری کرد. پس از فوت آقای آلبرت، دو پسرش در حال حاضر مدیریت شرکت را به عهده دارند و با خرید چندین محور بوژی در امر حمل محمولات سنگین هم فعالیت دارند.

یکی از شرکت های مهم و خوب که خیلی زود در ایران رشد کرد «سی من پاک» SeaMan Pak بود، که توسط آقای پاک سیما تأسیس شد. به طوری که گفته می شد ایشان از سرمایه داران بنام بود و با آمریکایی ها رابطه خوبی داشت. این شرکت بعد از انقلاب اسلامی ناپدید شد و اصولاً شرکت «سی من پاک» فقط کارهای ترخیص و حمل محمولات سفارت آمریکا را انجام می داد.

یکی دیگر از شرکت های بزرگ فورواردری که در اواخر دهه ۱۹۶۰ تأسیس شد شرکت «پرس ترنسپورت بار» بود که توسط آقای کهنمویی و یک نفر آلمانی متخصص حمل ونقل و فورواردینگ به نام آقای زایفر به طور مشارکتی تشکیل داده شد. این شرکت در کوتاه مدت در رده یکی از بهترین و پرتوان ترین شرکت های فورواردر ایران درآمد و مرکز خود را از آلمان به سن گالن سویس منتقل کرد و در ایران هم کادر بسیار خوب و باسوادی بر سر کار آوردند و در صادرات پنبه مخصوصاً حمل با راه آهن بسیار فعالیت دارند.

از دیگر شرکت های پرسابقه در امور حمل ونقل بین المللی و امور مسافرتی «شرکت سهامی سَتی» است که در سال ۱۹۵۱م. مطابق با ۲۰ شهریور ماه ۱۳۳۰ تشکیل شد. صاحبان شرکت، آقای آبل رومستان فرانسوی، خانم رژینه هوسپیان ایرانی و خانم نازیک آیدینیان ایرانی بودند. از سال ۱۹۶۲م. مطابق با ۱۳۴۱ش. به مدت۶ سال نویسنده ی این مقاله به طور نیمه وقت و سپس تمام وقت مدیریت شرکت را در دست داشت. در شرکت سَتی سه نفر در امور مسافرتی و پنج نفر در امور حمل ونقل فعالیت داشتند، و دو کارشناس در آن کار می کردند که یکی بزرگ شده سویس ولی ایرانی الاصل بود، به نام آقای کتابچی، و دیگری آقای شاوان نماینده حمل ونقل شرکت «رولاند پرئه» فرانسه.

شرکت سَتی هیچ وقت دنبال نمایندگی کشتیرانی نبوده، فعالیت خود را در زمینه حمل ونقل زمینی و طرح های عمرانی بزرگ متمرکز کرده و از این بابت، هم اجازه فعالیت کریر کامیون داری را دارد و هم فورواردری، زیرا شرکت سَتی ماشین آلاتی را به کار می گیرد که نگهداری آن برای یک شرکت کریر معمولی نه قرین به صرفه است و نه دانش فنی اداره ی آن را دارند. شرکت سَتی اکنون در ایران بیشترین تعداد محورهای بوژی را دارد که بالغ بر ۲۴۰ محور است. دارای یک دستگاه واگن ریلی است که قدرت حمل بارهای سنگین ۳۵۰ تن را دارد و یک دستگاه بریج سیستم برای حمل محمولات سنگین تا ۴۵۰ تن دارد. همچنین دارای یک دستگاه بسیار مدرن و قوی پاورپک Power Packاست که قدرت حمل ۱۵۰۰ تن محموله در ۱۵% شیب را دارد، البته این ساخت فقط برای عبور از مناطق مقطعی کم فاصله است که بسیار مفید و کارساز است. به اضافه، شرکت سَتی بیش از ۵۰ دستگاه کامیون جهت حمل بارهای سنگین و کشیدن بوژی ها و تریلرکش ها دارد که برای حمل بارهای معمولی با ظرفیت ۲۴ تن کارایی دارد. شرکت سَتی در حال حاضر بیش از ۲۲۰ کارمند و راننده و مکانیک دارد و دارای یک باب ترمینال در رباط کریم است به وسعت ۴۵۰۰۰ متر مربع که سه هزار متر آن با سوله پوشیده است. این شرکت بزرگترین و بهترین شرکت در امور فورواردری و حمل بارهای پروژه ای و محمولات سنگین در کشور است. تعداد دیگری شرکت های فورواردری در اشل های کوچکتر هم در کشور دایر شدند که به علت محدود بودن ظرفیت این نوشته از ذکر اسامی آن ها معذورم. شرکت ستی در امور فروش بلیط های مسافرتی و تورهای گردشگری هم فعال است و یکی از بهترین و شناخته شده ترین آژانس های هوایی کشور به شمار می رود.


بورس برگشتی نیسان از تهران یه شهرستان

  • hamlebar hamlebar