لجستیک
لجستیک و مدیریت آن چیست؟
مدیریت لجستیک بخشی از مدیریت زنجیره تامین می باشد که وظیفه برنامه ریزی، اجرا، کنترل بهره وری، کارایی، ارسال و دریافت جریان و انبارش سرویس های کالا و اطلاعات مرتبط با آنها را مابین نقطه مقصد و نقطه مصرف بر اساس در نظر گرفتن نیازمندیهای مشتری بر عهده دارد.
مدیریت پروژه لجستیک بر کاربرد دانش، مهارت ها، ابزار و تکنیک های فعالیت های پروژه بمنظور دستیابی به هدف بهبود و فراهم نمودن راه حل های بهینه سازی قابل روئیت، استوار است. پروژه لجستیک می تواند به دو جنبه مختلف تقسیم بندی گردد: لجستیک ماکرو (کلان نگر) و لجستیک میکرو (جزیی نگر).
لجستیک کلان نگر بطور کلان نگاه به سیاست استراتژیک بر مبنای سطح اقدامات یا تشکیلات منطقه ای و قابل ملاحظه دارد و متمرکز بر استراتژی های لجستیک جهت سرفصل های بزرگ چشم انداز از قبیل مطالعات امکانسنجی درباره برنامه ریزی لجستیک و پروژه هایی با دید وسیع و استراتژیک می باشد که در نظر گرفتن موضوعات و ملاحظات متعددی را می طلبد. برای مثال، برنامه ریزی توسعه ای برای استراتژی لجستیک آینده یک منطقه، کاملا باید بر حوزه لجستیک کلان نگر، بسط یابد.
لجستیک جزیی نگر بطور اساسی بر طراحی ، بهینه سازی عملکرد و مدیریت جریان کاری زنجیره تامین و لجستیک واقعی یک تشکیلات متمرکز است. راه حل های معمول شامل بالابردن کیفیت مدیریت داخلی، مهندسی مجدد زنجیره تامین سرتاسری، طراحی جریان کاری آماده سازی، بهینه سازی لجستیک تولید، برنامه ریزی مرکز لجستیک، سازماندهی مجدد شبکه توزیع و… می باشد. قابلیت اجرای مورد تاکید در لجستیک جزیی نگر، بدین معنا است که راه حل های مربوطه می بایست قابل اجرا باشند.
سایر پیشنهادهای حرفه ای درباره مدیریت لجستیک عبارت از فرآیندهای اجرایی تسکین دهنده جهت برآوردن انتظار مشتریان توسط تیم های مدیریت پروژه در هر سازمان است که موجب موفقیت یک پروژه لجستیک می شود.
کلید ساختن یک سیستم لجستیک پایدار، بازشناخت سرمایه ها در منابع انسانی و ساختارهای مدیریت ضروری مورد نیاز برای مدیریت بهره وری و کارایی اینگونه سیستم هاست. یک واحد مدیریت لجستیک، یک ساختار مدیریتی مسوول برای سازماندهی، پایش و پشتیبانی همه فعالیت های زنجیره تامین درون سیستم لجستیک می باشد.
- ۹۶/۰۹/۲۲